NAS چیست؟

سیستم های ذخیره سازی NAS یکی از راه حل های محبوب برای کسب و کارهای کوچک،متوسط و بزرگ در عرصه ذخیره سازی داده ها تبدیل شده است. یک دستگاه NAS یا Network Attached Storage فراهم کننده یک نقطه متمرکز برای ذخیره سازی داده، پشتیبان گیری و قرار دادن فایل های مهم است.بسیاری از دستگاه های ذخیره ساز NAS که در بازار موجود می باشد که Feature های بسیاری روی آنها Setup شده است از قبیل برنامه های کاربردی، پشتیبان گیری و قابلیت دسترسی از راه دور.

برخی ویژگی های دستگاه های NAS:

– دستگاه های ذخیره ساز NAS بسیار آسان راه اندازی می شوند و نیاز دانستن تکنولوژی های بسیار مانند San Storage ها نیستند.

– دستگاه های NAS یک Solution خوب برای تهیه Backup از اطلاعات هستند و License های گران قیمتی ندارند و مثلا می توانید برای File Server ها و قرار دادن فیلم های ضبط شده توسط سیستم های امنیتی(دوربین مدار بسته) استفاده شود.

– NAS از پروتکل های NFS و CIFS پشتیبانی می کند. پس کاربرانی که بدان متصل می شوند مهم نیست سیستم عامل آنها لینوکس یا ویندوز باشد چون در هر صورت از پروتکل های آن پشتیبانی می کند.
– دستگاه های ذخیره ساز NAS از تکنولوژی Raid هم پشتیبانی می کنند و بسته به نوع دستگاه از Raid های مختلف پشتیبانی می کنند و اگر یکی از هارد ها یا درایوها Fail شد اطلاعات از بین نمی رود و سایر هارد دیسک های موجود در NAS اطلاعات را روی خود دارند.

– شما از بابت ذخیره سازی و Backup آسوده خاطر خواهید بود چرا که اطلاعات در یک مکانی امن ذخیره شده و Stability این دستگاه های ذخیره ساز بالا می باشد.

– از راه دور هم می توانید به NAS متصل شوید و به اطلاعات خود از جایی و در هر زمانی دسترسی پیدا کنید

– از NAS به جای FTP هم می توانید استفاده کنید که کارایی آن از FTP هم بیشتر است.
– می توانید برای کارکنان خود Account تعریف کرده تا بتوانند از راه دور هم به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

شما به خوبی می دانید که در ایمیل ها)چه ایمیل های عمومی نظیر Gmail , yahoo و چه ایمیل های سازمانی) نمی توانید حجم فایلی از یک حدی که بیشتر باشد را به ایمیل ضمیمه یا پیوست کنید که در اینجا از Upload Server هایی که Free هستند استفاده می کنید که باعث می شود اطلاعات سازمان شما به مکانی که نمیدانید کجاست Upload شود و این خود یک باگ امنیتی است و لینک آن فایل را برای گیرنده ایمیل ارسال می کنید تا گیرنده ایمیل بتواند آن فایل را دانلود کند و یا در FTP سرور داخلی سازمان خود آپلود می کنید که این هم راه حل خوبی است. ولی با استفاده از NAS ها هم قادر خواهید بود این کار را انجام دهید. Nas ها اطمینان پذیرتر Stability تر و ایمن تر این کار برای شما انجام می دهند.

NAS ها نسبت به SAN ها بسیار ارزان تر هستند و واقعا می توانید با تهیه این دستگاه های پر کاربرد ارزش پول خود را در تهیه Backup ها و ذخیره سازی اطلاعات حفظ نمایید.

به سادگی می توانید در Nas ها کاربر تعریف کرده و برای هر کاربر دسترسی هایی متناسب با پالیسی و سیاست هایی که مدنظر دارید اعمال نمایید.

فضا برای هر کاربر یا گروهی از کاربران می توانید تخصیص دهید و این فضا در آینده هم قابل افزایش است. یعنی اگر کاربران به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز داشته باشند می توانید آن فضا را افزایش دهید.

اگر تعدا یا گروهی از کاربران قصد کار بر روی یک سند یا گزارش را داشته باشند طبیعتا اگر آن سند یا گزارش در یک نقطه مشترک که آنها بدان دسترسی داشته باشند وجود نداشته باشد به ناچار همه آن گروه از کاربران باید یک کپی از آن سند یا گزارش را در سیستم خود داشته باشند و جداگانه روی آن کار کنند که این کپی بی رویه به نوبه خود اولا فضا اشغال می کند و دوم اینکه اعمال تغییرات جداگانه هر کاربر در فایل گزارش یا سند، تجمیع و اعمال این تغییرات در یک فایل مشکل و بعضا با خطاهای انسانی یا سیستمی مواجه می شود. با استفاده از ذخیره سازهای NAS می توانید یک فضای مشترک که آن گروه از کاربران بدان دسترسی داشته باشند ایجاد کرده و آن گزارش یا سند را در فضای مشترک قرار داده و همه آن گروه کاربران روی یک فایل کار کنند و از دردسرهایی که ذکر شد جلوگیری به عمل آید و فضا بی رویه به هدر نرود.

همانطور که پیشتر ذکر شد می توانید با استفاده از ذخیره سازهای NAS از هر نقطه ای از دنیا به فایل های خود دسترسی داشته باشید و این یعنی شما یک Private Cloud یا فضای ابر شخصی راه اندازی کرده اید که امنیت آن را هم می توانید با فایروال ها و سایر تجهیزات امنیتی فراهم آورید.
روی ذخیره ساز های NAS یک سیستم عامل Setup شده است که به حفاظت و امنیت اطلاعات ذخیره شده در آن کمک شایانی می کند.

یکی دیگر از مزایای دستگا ههای NAS مصارف خانگی این دستگاه ها می باشد شما یکی از این دستگاهها را تهیه کنید و با گوشی یا لب تاپ از هر نقطه ای از جهان بدان متصل شوید و فایل رد و بدل کنید. حتی از آن به عنوان یک محل بک آپ گیری از اطلاعات لب تاپ یا کامپیوترتان هم می توانید استفاده کنید.

همانطور که پیشتر ذکر شد NAS ها از SAN ها ارزانتر هستند.باید بدانید که NAS از سرعت کمتری نسبت به SAN داشته و پروتکل های مخصوص به خود را دارد و این یکی از دلایل کمتر بودن سرعت NAS ها از SAN ها است NAS با داشتن سیستم عامل روی خود به صورت File Base و یا File Level عمل می کنند و این دلیل دیگر کمتر بودن سرعت NAS از SAN ها می باشد.

و عامل دیگری که به نوعی نقطه ضعف NAS محسوب می شود این است که وجود NAS باعث ایجاد OverHead اضافی در شبکه Lan شما می شود. در شبکه سازمانی خود، شما ترافیک های مختلفی را در بستر شبکه دارید و ترافیک NAS هم به جمع این ترافیک ها اضافه می شود. با این وجود، این دستگاه آنقدر مفید و مهم است که این دلایل باعث نمی شود که آن را تهیه نکنید. مثلا از جمله Device هایی که برای بک آپ گیری بسیار مناسب هستند و سرعت بک آپ گیری و بسیاری Feature های دیگر در خود دارند EMC Data Domain و یا HPE Store Once ها هستند البته این ها SAN هستند اما هر شرکتی یا هر کسب و کاری نمی تواند این دستگاه های گران قیمت را تهیه کنند ضمن اینکه راه اندازی این دستگاه ها هم نیاز به دانش فنی مخصوص خود را دارد اما برای بک آپ گیری، از همین دستگاه های NAS هم می توانید استفاده کنید و بک آپ های سیستمها را در این دستگاه ها ذخیره کنید البته باید بدانید که Feature دستگاه های مخصوص بک آپ گیری مثل این دو دستگاه قدرتمند EMC Data Domain و یا HPE Store Once را در این زمینه ندارند. اما به هر حال NAS ها واقعا دستگاه های مفید و پر استفاده ای هستند.

البته اگر San Storage هایی مثل HPE 3PAR، EMC Unity یا EMC VNX را دارید(به غیر از VNX 5200) و غیره.. می توانید لایسنس های مربوط به NAS یا FILE Level را خریداری کنید و نیازی نیست که دستگاه های NAS را جداگانه تهیه کنید. برگرفته از خوش آموز