هر آنچه که برای ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی سال ۹۷ باید بدانید

با نزدیک شدن به پایان خردادماه ۹۸، به موعد ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۹۷ می‌رسیم.

پایان خرداد ۹۸ موعدی که تمامی صاحبان مشاغل باید اقدام به تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی خود کنند. برخی از صاحبان مشاغل این کار را به یک مشاور مالیاتی می‌سپارند و برخی دیگر بدون استفاده از مشاوره مالیاتی، شخصاً اقدام به ارسال آن می‌کنند. اگر شما جزو دسته دوم هستید، بهتر است نکاتی کوچک اما مهم درباره اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی بدانید.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول، دوم و سوم

قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی را به سه گروه تقسیم کرده و برای هر یک تکالیف جداگانه‌ای در نظر گرفته است. اولین گام برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی، دانستن این است که در کدام یک از این گروه‌ها جای می‌گیرید.

به‌طور خلاصه اگر درآمد سالیانه شما بیش از سه میلیارد تومان باشد، در گروه اول، اگر بین یک تا سه میلیارد تومان باشد در گروه دوم و اگر کمتر از یک میلیارد تومان باشد در گروه سوم جای می‌گیرید. البته این تعریف کلی قانون است. جهت اطمینان از گروه مالیاتی خود، حتماً از یک مشاوره مالیاتی کمک بگیرید. حتی استفاده از یک مشاوره مالیاتی رایگان آنلاین یا تلفنی هم می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند.

پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

برای ارسال اظهارنامه مالیاتی دیگر نیازی به دانلود فرم اظهارنامه مالیاتی و پر کردن آن به‌صورت کاغذی ندارید. چند سالی است که اظهارنامه الکترونیکی در وب‌سایت سازمان امور مالیاتی در دسترس است و با کمک یک مشاور مالیاتی به‌راحتی می‌توانید بدون مراجعه به ادارات مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی خود را پرکرده و به‌صورت اینترنتی ارسال کنید. برخی شرکت‌های مشاوره مالیاتی این خدمات را حتی به‌صورت غیرحضوری انجام می‌دهند.

جرایم دیرکرد ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

همان‌طور که ابتدای یادداشت آورده شد، ۳۱ خردادماه ۹۸ آخرین موعد ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی ۹۷ است. در صورتی که در ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود تأخیر کنید، مجبور به پرداخت جریمه ۳۰ درصدی خواهید شد.

استفاده از مشاوره مالیاتی برای اظهارنامه اشخاص حقیقی

برای رهایی از تمام اما و اگرهایی که پیش‌ازاین نوشته شد، بهتر است با بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی، تمامی ریسک‌های مالیاتی را از خود دور کنید.