شروع به کار با ورد 2016 (قسمت اول)

نرم افزار مایکروسافت ورد ۲۰۱۶ یک برنامه پردازشگر کلمات می باشد که به شما این امکان را می دهد تا انواع اسناد مختلف شامل نامه، رزرومه، و … را با آن بسازید. در این درس، با محیط کلی نرم افزار ورد ۲۰۱۶ و همینطور با برخی از ویژگیهای مهم آن مانند Ribbon ،Quick Access Toolbar و Backstage view آشنا خواهید شد.

آشنایی با ورد ۲۰۱۶

ورد ۲۰۱۶ مشابه ورد ۲۰۱۳ و ورد ۲۰۱۰ می باشد. اگر قبلا با یکی از دو نسخه ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۰ کار کرده باشید تا حدودی با محیط ورد ۲۰۱۶ آشنا خواهید بود. اما اگر در ورد تازه کار هستید و یا اینکه با نسخه های خیلی قدیمی تر آن کار کرده اید، شما باید کمی وقت بگذارید تا با محیط و رابط کاربری ورد ۲۰۱۶ بیشتر آشنا شوید.

رابط کاربری ورد ۲۰۱۶

وقتی برای اولین بار نرم افزار ورد ۲۰۱۶ را باز می کنید، صفحه آغازین (Start Screen) نمایان می شود. از اینجا، شما می توانید یک سند جدید ورد بسازید، یک قالب از پیش آماده شده را انتخاب کنید، و همینطور آخرین اسناد ایجاد شده و و یا ویرایش شده تان را باز کنید. در این صفحه آغازین (Start Screen) دنبال گزینه Blank document بگردید و آنرا انتخاب کنید.

http://daneshonline.com/images/213-1.png

گزینه Blank document یک سند خالی ورد را مشابه تصویر زیر برای شما ایجاد می کند.

http://daneshonline.com/images/213-2.png

 

کار کردن با محیط ورد ۲۰۱۶

درست مانند دو ورژن قبلی ورد یعنی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۰، ورد ۲۰۱۶ هم استفاده از ویژگیهایی مثل ریبون (Ribbon) و Quick Access Toolbar (نوار ابزار دسترسی سریع) را ادامه داده است. همینطور گزینه Backstage view (دیدگاه پشت صحنه) نیز همچنان در ورد ۲۰۱۶ وجود دارد. در ادامه با هر کدام از اینها بیشتر آشنا خواهیم شد.

ریبون (Ribbon) در ورد ۲۰۱۶

ورد ۲۰۱۶ از یک ریبون به شکل تب استفاده می کند. ریبون دارای تب های متعددی می باشد. که در قسمت بالای محیط ورد ۲۰۱۶ می توانید آنها را مشاهده نمایید.

http://daneshonline.com/images/213-3.png

هر تب دارای چندین گروه می باشد. در واقع هر گروه دستورات مرتبط با یکدیگر را بسته بندی کرده است. برای مثال، گروه Font که در تب Home قرار دارد، شامل دستوراتی می باشد که متن شما را قالب بندی می کند.

http://daneshonline.com/images/213-4.png

در بعضی گروه ها یک فلش کوچک رو پایین در قسمت پایین و راست آنها وجود دارد. وقتی روی این فلش کلیک کنید، دستورات بیشتری را در انجا خواهید دید.

http://daneshonline.com/images/213-5.png

نمایش یا مخفی کردن ریبون (Ribbon) در ورد ۲۰۱۶

اگر احساس می کنید که ریبون فضای زیادی از صفحه مانیتور شما را اشغال کرده است، شما می توانید آن را مخفی کنید. برای انجام این کار، بر روی گزینه Ribbon Display Options (گزینه های نحوه نمایش ریبون) که به شکل یک فلش می باشد کلیک کنید. و سپس گزینه مد نظرتان را از انتخابهای موجود در آن گزینش نمایید.

http://daneshonline.com/images/213-6.png

 

– Auto-hide Ribbon : این گزینه سند ورد شما را در حالت تمام صفحه نمایش می دهد و بصورت کامل ریبون شما را مخفی می کند. برای نمایش مجددا ریبون و استفاده از دستورات داخل آن، بر روی دستور Expand Ribbon (باز کردن نوار) که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید.

– Show Tabs : این گزینه قسمت گروه دستورات داخل ریبون را مخفی می کند. اما همچنان تب های ریبون را نمایش می دهد. برای نمایش ریبون کافیست تا به سادگی بر روی تب مربوطه کلیک کنید.

– Show Tabs and Commands : این گزینه ریبون را در حالت حداکثری آن نمایش می دهد. یعنی همه تب ها و همه دستورات کاملا نمایان هستند. این گزینه در واقع همان گزینه پیش فرض ورد ۲۰۱۶ می باشد که در اولین بار ورود به محیط این نرم افزار مشاهده کردید.

 

استفاده از ویژگی Tell me (به من بگو) در ورد ۲۰۱۶

اگر در پیدا کردن دستوری که قصد استفاده از آن را دارید، مشکل داشته باشید و نتوانید پیدایش کنید، ویژگی Tell me (به من بگو) در ورد به شما کمک می کند تا سریعتر آن را پیدا کنید. در واقع کاربرد این قسمت Tell me دقیقا مشابه جستجو می باشد. کافیست چیزی را که دنبالش هست تایپ کنید، و یک لیست از گزینه ها ظاهر می شوند. سپس شما می توانید بدون مراجعه به ریبون مستقیما از همین قسمت دستور مورد نظرتان را انتخاب کنید.

http://daneshonline.com/images/213-7.png

منبع : خوش آموز