سیم کارت eSIM چیست؟ با مزایا و معایب eSIM ها آشنا شوید!

ما شما در چند ماه اخیر متوجه این شده اید که همه جا صحبت ازسیم کارتهای جدید موسوم به eSIM است. چرا این اصطلاح جدید معمولا در ارتباط با دستگاه های الکترونیکی به کار می رود؟ و مهمتر این که فرقش با سیم کارتهای استانداردی که ما درحال استفاده از آنها هستیم، چیست ؟ جواب این سؤالها را در ادامه خواهید گرفت.

eSIM به چه معناست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
قبل از آشنایی با eSIM مدرن بهتر از به اول داستان برگردیم و ببینیم که یک سیم کارت استاندارد چیست و چگونه کار می کند.

SIM سرنام عبارت Subscriber Identity Module به معنی ماژول تشخیص هویت مشترک است و فقط یک چیپ حافظه ساده است که اطلاعات صاحب گوشی در آن ذخیره می شود. سیم کارتها معمولا درون یک UICC (Universal Integrated Circuit Card )  جاسازی می شوند .

UICC ها درابتدا اندازه یک کارت بانکی بودند اما طی این سالها، اندازه آنها مرتبا در حال کوچکتر شدن بوده است.

 

سیم کارتها معمولا دارای یک شماره شناسایی منحصر به فرد ۲۰ رقمی به نام ICCID هستند که معمولا روی کارت درج شده است واز آن برای ارتباط بین اپراتورهای مختلف استفاده می شود. علاوه بر این، این کارت اطلاعات دیگری را هم در خود ذخیره می کند: شماره ISMI یا همان شماره تلفن همراه، بعضی اطلاعات امنیتی، یک لیسا از سرویسهایی که مشترک بوسیله سیم کارت به آنها دسترسی دارد و دو کد امنیتی. اولین کد امنیتی ذخیره شده(PIN (Personal Information Number نام دارد و دومین کد PUK (Personal Unblocking Code) که از آن برای آنلاک کردن پین کد، در صورتی که آنرا چندین بار به طور اشتباه وارد کرده باشیم، استفاده می شود.

این اطلاعات برای برقراری ارتباط و رد و بدل شدن صحیح اطلاعات بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه، لازم است.

سیم کارتها همچنین دارای یک حافظه پیام کوتاه ( که در گوشی های مدرن از آن استفاده نمی شود) و یک دفتر تلفن شخصی هستند. ظرفیت کارتهای حافظه استاندارد مورد استفاده در سیم کارتها از ۸ تا ۲۵۶ کیلو بایت متغییر است که می توانند ۲۵۰ شماره تلفن را در خود ذخیره کنند. هرچند این روزها استفاده از سرویسهای ابری بسیار امنتر به نظر می رسد.

eSIM چیست ؟
eSIM ها در واقع جدیدترین و مدنترین فرمت سیم کارت ها هستند، هر چند که بهتر است از به کار بردن اصطلاح سیم کارت برای آنها خودداری کنیم.

واژه eSIM به معنای embedded SIM یا سیم کارت ادغام شده است . eSIM در واقع یک سیم کارت نیست، بلکه یک چیپ است که استاندارد SON8 را به طور مستقیم در یک دستگاه به کار می گیرد و این یعنی اینکه امکان حذف و خارج کردن آن وجود ندارد.

محاسن eSIM
طرز کار و تعداد شماره تلفنهایی که می شود در آن ذخیره کرد دقیقا مثل سیم کارتهای استاندارد است ولی احتیاجی نیست که آنرا در گوشی خود جا بزنید. همچنین این چیپ مانند سیم کارت دچار خرابی های مکانیکی نخواهد شد و بسیار با دوام تر است. علاوه بر اینها به دلیل سایز کوچکتر و عدم نیاز آن به جا زدنش در گوشی، می توان از آن در دستگاه های کوچکتر، مانند ساعتهای هوشمند، هم استفاده کرد.

در گذشته استفاده از eSIM ها محدود دستگاههای صنعتی بود ولی کمپانی اپل در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که هیچ قانونی استفاده از آنها را در محصولاتشان منع نمی کند و به همین دلیل شروع به تعبیه آنها در محصولاتش مانند iPad ها کرد. جدیدترین دستگاهی که در آن از eSIM استفاده شده  Apple Watch  ۴g/LTE سری سه است.

گوشی Pixel 2 گوگل اولین گوشی هوشمندی است که در آن از eSIM استفاده شده است (در آمریکا)  و شما می توانید سریعا به آن سوییچ کنید. به علاوه eSIM را می توان از راه دور مدیریت کرد و این یعنی اینکه شما لازم نیست هنگام تعویض سیم کارت برای غیر فعال شدن سیم کارت قدیمی و فعال شدن سیم کارت جدید، منتظر بمانید. eSIM ها به گوگل اجازه می دهد که گوشی هایش را در همان موقع فروش در شبکه ثبت کند بدون اینکه لازم باشد منتظر فعال شدن سیم کارت بماند.

معایب eSIM
eSIM ها مزایای فوق العاده ای دارند ولی از دید کاربران بدون عیب هم نیستند. اگر شما هم مثل من عادت دارید که گوشی خود را مرتب تعویض کنید و یا صاحب چند گوشی با سیم کارتهای متفاوت هستید، eSIM ها می توانند کمی وضعیت را برای شما پیچیده کنند. شما از این به بعد هر وقت خواستید از یک گوشی جدید استفاده کنید یا سیم کارتتان را روی گوشی دیگری بیاندازید، نمی توانید مثل قبل آنرا بیرون بکشید و تعویض کنید بلکه باید هر بار آنرا از طریق نرم افزار آن فعال کنید.

همینطور با استفاده از eSIM دیگر در صورت تمام شدن باتری گوشی نمی توانید به راحتی سیم کارتتان را در مواقع ضروری روی گوشی دوستتان بیاندازید و از آن استفاده کنید زیرا این کار به سرعت و راحتی قبل نخواهد بود.

هر چند استفاده از eSIM هنوز فراگیر نشده است ولی این وضعیت ممکن است به سرعت عوض شود
هنوز از eSIM ها به طور فراگیر استفاده نمی شود ولی با عرضه Pixel 2 XL گوگل احتمالا به زودی شاهد ارائه تنظیماتی برای استفاده از آنها خواهیم بود.

Pixel 2 XL گوگل از هر دو نوع سیم کارت قدیمی و جدید پشتیبانی می کند ولی اینکه قادر به استفاده همزمان از هر دو باشد، هنوز مشخص نیست. برگرفته از نت نوشت