اینتل تراشه ی جدیدی به نام نروانا رونمایی کرد که مبتنی بر شبکه عصبی است

اینتل نسل جدید تراشه‌ی خود را با نام نروانا (Nervana) رونمایی کرد که مبتنی بر شبکه‌های عصبی است و برای پردازش وظایف پردازشی هوش مصنوعی توسعه یافته است.

در سال‌های اخیر پردازنده‌های متعددی برای مدیریت پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند که البته اینتل نقشی در این بین بر عهده نداشته است. اینتل که تا چندی پیش لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده را در اختیار داشت، حال در پی آن است تا همچون بازار پردازنده‌های پی‌سی، کنترل بیشتری روی پردازنده‌های تولید‌ شده در حوزه‌ی هوش مصنوعی داشته باشد. اینتل از پردازنده‌ی جدید خود با عنوان Nervana Neural Netwotk Processor یا NNP رونمایی کرده که سری جدید پردازنده‌های اینتل مبتنی بر فناوری شبکه‌های عصبی است.

پردازنده‌های سری NNP برای پاسخگویی به تقاضای بازار برای پردازش‌های مرتبط با یادگیری ماشین در دیتاسنترها تولید‌ شده است و از این‌رو کاربران پی‌سی جزو مشتریان این پردازنده‌ها نیستند. هرچند اینتل در بازار پردازنده‌های سرور با در اختیار داشتن نزدیک به ۹۶ درصد از بازار حرف اول را در این حوزه می‌زند؛ اما رقبایی نظیر پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و همچنین پردازنده‌های مبتنی بر معماری شرکت ARM در مواردی نظیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، عملکرد بهتری دارند. با توجه به افزایش تقاضا برای چنین پردازنده‌هایی، اینتل نیز عزم خود را جزم کرده است تا وارد این حوزه شود. آمارهای ارائه‌شده نشان از آن دارند که افزایش مشتریان این نوع پردازنده‌ها بالا رفتن ۵۶ درصدی درآمد انویدیا را در مقایسه با سال پیش به ارمغان آورده است. گوگل نیز که بیشتر به‌عنوان یک شرکت فعال در حوزه‌ی نرم‌افزار و سرویس‌های ابری فعالیت می‌کند به این حوزه وارد شده و پردازنده‌ی TPU یا Tensor Porocessing Unit را برای استفاده در سروردهایش توسعه داده است.

اینتل در قدم اول برای ورود به این حوزه، یک شرکت فعال در حوزه‌ی تولید تراشه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی را تصاحب کرد. اینتل در آگوست سال ۲۰۱۶ به سراغ استارتاپ نروانا رفت و آن را تصاحب کرد؛ ولی به این خرید اکتفا نکرده است و در ماه مارس سال جاری شرکت Movidius را که تراشه‌های هوشمند مورد استفاده در پهپادهای DJI را تولید می‌کند، تصاحب کرد. پس از تصاحب این دو شرکت، اینتل تلاش‌های خود برای توسعه‌ی سری جدیدی از پردازنده‌ها را با اسم رمز Lake Crest افزایش داد. پردازنده‌ی نروانا را نیز باید محصول این پروژه خواند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، هدف اینتل بهبود و افزایش سرعت پردازش وظایف مرتبط با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در پردازنده‌های خود بوده است. هرچند اینتل جزئیاتی از فرایند توسعه‌ی این پردازنده ارائه نکرده، اما اعلام کرده که از فیسبوک نیز برای توسعه‌ی این سری پردازنده کمک گرفته است.

اینتل اطلاعاتی در مورد عملکرد پردازنده‌ی خود ارائه نکرده است و از این‌رو نمی‌توان قدرت پردازشی این محصول جدید را با رقبای موجود در بازار مقایسه کرد. البته این شرکت اعلام کرده است که در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ سرعت پردازش الگوریتم‌های یادگیری ماشین را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد. انتظار می‌رود اینتل تا پایان سال جاری میلادی این تراشه را به‌صورت محدود در اختیار مشتریان خود قرار دهد.