ویژگی افراد خلاق

کد مطلب
تعداد صفحه / اسلاید
500 تومان

۱) هوشمند بودن
هر چند بهره هوشی شرط کافی برای خلاقیت نیست اما شرط لازم است زیرا همواره همبستگی مثبتی میان نمرات آزمون هوش و ‌آزمون خلاقیت دیده می‌شود. به عبارت دیگر وقتی بهره هوشی پایین‌تر از حد معینی باشد خلاقیت نیز محدود می‌شود اما اگر بهره هوشی فراتر از حد باشد خلاقیت نیز به عنوان بعدی مستقل در آمده و شکوفا می‌شود.

۲) حساس بودن نسبت به محیط و کسب آگاهی
افراد خلاق بیش از دیگران به محیط توجه خاص دارند. آنان در رنگ، بافت اشیاء واکنش‌های افراد، نوشته‌ها و … دقت می‌کنند. مدام دست به تجربه می‌زنند و در تجربیات خود، از محیط آگاهی کسب می‌کنند.

۳) انعطاف‌پذیر بودن
اگر از فردی عادی بپرسید آجر به چه دردی می‌خورد به طور معمول جوابی عادی به شما خواهد داد. اما جواب‌های فردی خلاق کاملا غیرمعمول، گوناگون و نو است. برای مثال جواب فردی عادی «ساختن خانه، دیوار و …» است در صورتی که جواب فردی خلاق «آسیاب کردن، نگه داشتن در، مهر و موم کردن مغازه‌ها و …» خواهد بود.

۴) مشکوک بودن
افراد خلاق و آفرینش‌گر به امور متعدد با تردید می‌نگرند و نسبت به ایده‌های پذیرفته شده مشکوک‌اند. افراد خلاق همیشه جنبه منطقی امور را وارسی کرده و مایلند آنچه را که منطقی و معقول است از پایه و اساس جدا کرده و نابود کنند.

افرادی همچون گالیله و کپرنیک هم دچار همین شک‌گرایی بوده‌اند و بهای آن را نیز پرداختند اما پس از مرگ به شکوفایی و زندگی دوباره رسیدند.

۵) اعتماد به نفس داشتن
افراد خلاق اعتماد به نفس بالایی دارند و در انجام کارهای خود محکم و مقاومند. اگر به عقاید خود اطمینان کافی داشته باشند برای اثبات آن کوتاهی نمی‌کنند و از اینکه در برابر دیگران بایستند و با آنها همنوا نباشند احساس ناراحتی نمی‌کنند. آنها نیازی به تایید دیگران ندارند و اهمیتی به تعریف و تمجید دیگران نمی‌دهند.

۶) دوست داشتن زندگی
طبق تحقیقات انجام شده در میان افراد خلاق خودکشی و افسردگی دیده نمی‌شود چون این نوع افراد به زندگی عشق می‌ورزند و به ادامه آن علاقه‌مند هستند.

۷) کنجکاو بودن
افراد خلاق کنجکاو، دقیق و جستجوگرند. آنان به علل مسایل توجه می‌کنند بسیار دقیق و نکته‌سنج هستند و در برابر انواع رویکردها، عکس‌العمل‌های متعددی از خود نشان می‌دهند.

۸) دوست داشتن خود
افراد خلاق برای خودشان ارزش زیادی قایل‌اند و خود را دوست دارند. چون خود را دوست دارند، زندگی را هم زیبا می‌بینند و به دیگران احترام گذاشته و با آنان مهربانند. همین دوست داشتن سبب تلاش بیشتر برای بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی می‌شود.

۹) نترسیدن از شکست
افراد خلاق از شکست‌ ترسی ندارند بلکه آن را راهی برای رسیدن به کامیابی و موفقیت می‌دانند.

۱۰) داشتن انرژی فراوان
انسان‌های خلاق انرژی زیادی دارند و از انرژی به صورت مثبت و برای رسیدن به اهداف استفاده می‌کنند.

۱۱) آشفته نبودن افکار
افراد خلاق به مسایل مثبت و راه‌حل‌های منطقی فکر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند افکار آشفته به ذهن آنها راه یابد. آنها با فکری آشفته نمی‌توانند به اهدافشان برسند پس ذهن خود را از مسایل پیش‌ پا افتاده تهی می‌سازند تا پیشرفت کنند.

۱۲) در حال زندگی کردن
افراد خلاق هرگز افسوس گذشته را نمی‌خورند بلکه از گذشته درس عبرت می‌‌گیرند برای رسیدن به آینده نیز تلاش می‌کنند اما در زمان حال زندگی می‌کنند.

۱۳) مستقل بودن
افراد خلاق به دیگران نیاز ندارند و مستقل از دیگران خودشان کارهایشان را انجام می‌دهند.

۱۴) خنده‌رو و شوخ‌طبعی بودن
فرد خلاق به مردم نمی‌خندد بلکه با مردم می‌خندد. آنها علاقه‌ای ندارند که کارها را حتما در جای خود و زمان خاص انجام دهند. عبوس و خشک نیستند و به طور معمول با شوخ‌طبعی و خنده مشکلات را حل می‌کنند.

۱۵) مثبت بودن
افراد خلاق، افرادی کاملا مثبت، خوش‌میان و صادقند. دروغ نمی‌گویند و تظاهر نمی‌کنند . زیرا دروغ گفتن در اصل نفی شخصیت خود است در صورتی که افراد خلاق اعتماد به نفس بالایی دارند.

۱۶) قهرمان‌پرست نبودن
افراد خلاق قهرمان‌پرست نیستند. به همه با دید برابر نگاه می‌کنند و اگر کسی از آنان برتر باشد سعی می‌کنند به جای افسوس خوردن سطح آگاهی‌های خود را بالاتر برده و از او موفق‌تر شوند.

۱۷) برخورد صحیح با مشکلات داشتن
افراد خلاق از لحظه به لحظه زندگی در سایه خودشکوفایی و سازندگی بهره گرفته و در برابر مشکلات می‌ایستند و با شوخ‌طبعی و ذکاوت آنها را خرد کرده و پیروز می‌شوند.

۱۸) زیبا سخن گفتن
افراد خلاق بیان زیبا و روانی دارند. بلیغ سخن می‌گویند و در صحبت کردن حدود را در نظر می‌گیرند. اول می‌اندیشند و بعد آنچه فکر کرده‌اند را به زبان می‌آورند.

۱۹) تخیل قوی داشتن
خلاق‌ها به داستان‌ها، فیلم‌ها و موضوعات تخیلی علاقه فراوانی دارند و موضوعات تخیلی را بر واقعیات ترجیح می‌دهند. در ضمن ‌آنها قادرند داستان‌های تخیلی زیبایی بسازند.

۲۰) صریح و قاطع بودن
افراد خلاق صراحت و قاطعیت دارند بدون شبهه، استوار و صریح هستند. حرفشان را محکم می‌زنند و البته حرمت کلام را حفظ می‌کنند. با متانت و وقار حرف می‌زنند و حد و حدود خود را می‌شناسند.

بدیهی است که هر فرد خلاق لزوما همه این ویژگی‌ها را ندارد اما همه این ویژگی‌ها به صورت نسبی در افراد خلاق دیده می‌شود. برای خلاق بودن کافی است چنین استعدادهایی را در خود بشناسید و پرورش دهید. در این راه بیشترین مسوولیت بر عهده خود شما و البته خانواده خواهد بود.

خلاقیت
آرامش زندگی در گرو برآوردن نیازهاست. نیازها به طور کلی به ۵ گروه تقسیم می‌شوند:

• نیازهای فیزیولوژیکی
• نیاز به امنیت
• نیازهای اجتماعی
• نیاز به احترام
• نیاز به خودیابی

که بترتیب نیازهای اولی نیازهای رده پایین و نیازهای آخری نیازهای رده بالا به حساب آمده و نیاز به خودیابی حد بالای نیازهاست.
برآورده شدن مناسب نیازها شرط لازم برای بوجود آمدن آمال و آرزوهاست. به عنوان مثال یک فرد گرسنه و آواره هرگز به فکر پرواز بر فراز کوهها نخواهد افتاد. بسیاری نیز معتقدند که خلاقیت در نیاز متولد می‌شود همانگونه که بسیاری از اختراعات بزرگ نه محصول تعریف مشکلی خاص بلکه برای برآورن نیازی خاص به وجود آمده‌اند.

اصول اولیه خلاقیت
به طور کلی خلاقیت فرایندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباق‌پذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار می‌آیند و می‌تواند جوابگویی برای مشکلات باشد. برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نموده‌اند: اول اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آنکه احتمال وقوع آن بسیار کم باشد. اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت با آنکه شرط لازم خلاقیت است اما کافی نیست. زمانی یک پاسخ را می‌توان بخشی از یک فرایند خلاقیت به شمار آورد که تا اندازه‌ای با واقعیت مطابقت داشته یا اصولاً واقعی باشد. دوم خلاقیت باید گره‌ای را بگشاید یا با وضعیتی تناسب داشته و یا مقصود معینی را برآورد. سوم، خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جمله‌ای کوتاه می‌توان اینگونه بیان کرد «خیلی‌ها ایده‌های خوب دارند اما عده کمی آنها را عملی می‌کنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط می‌دانند موضوع هوش است.

وجوه هوش
یک مبنای طبقه‌بندی، نوع فرایند و یا نحوه عملکرد خاصی است که انجام می‌گیرد. این نوع طبقه‌بندی شامل ۵ گروه اصلی از توانشهای هوشی می‌باشد که عبارتند از عوامل..

در ادامه مطلب، فایل شامل موضوعاتی چون :

  • خصوصیات افراد بسیار خلاق
  • عوامل باز دارنده خلاقیت
  • عوامل تشدیدکننده خلاقیت و نوآوری
راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.