نیروی مقاومت هوا بر چه نوع خودرو هایی اثر کمتری دارد؟

نیروی مقاومت هوا بر چه نوع خودرو هایی اثر کمتری دارد؟
نوع فایل
ورد | docx
حجم فایل
23 کیلوبایت
کد مطلب
تعداد صفحه / اسلاید
4 صفحه
3,500 تومان 2,500 تومان٪29 تخفیف

هر خودرو برای حرکت همواره با نیرویی از جانب سیال (هوا) روبرو است،این نیرو همان نیروی درگ است که در مسائل ائرودینامیکی مربوط به طراحی و ساخت خودرو همواره از اهمیت خاصی برخورداراست.طراحان و خودروسازان به وسیله اعمال ترفندهایی سعی در کاهش این نیرو و مقابله با ان را دارند.نیروی درگ به عوامل مختلفی مربوط می شود تا یک خودرو دارای ضریب ائرودینامیکی (ضریب پسار) بهتری باشد.برخی از این عوامل عبارتند از:

۱.جنس مواد به کار رفته در بدنه خودرو (برخی از مواد دارای اصطکاک کمتری با هوا هستند که مورد توجه قرار می گیرند در ساخت بعضی از خودروها)

۲.خطوط روی بدنه خودرو (این خطوط کمک شایانی به خودرو جهت شکافتن هوا می نمایند.)

۳.شکل ظاهری خودرو (برای درک این مورد کافی است به شکل ظاهری خودروهای سوپر اسپرت مثل لامبورگینی و فراری توجه و بعد از ان به خودروهای شاسی بلند مثل هامر یا جیپ توجه کنید تا متوجه خواص ائرودینامیکی بهتر سوپر اسپرت ها شوید.)

یکی از عواملی که در طراحی خودرو باید لحاظ شود انجام عملیاتی که در قسمتهایی از خودرو گره ها و یا به عبارت بهتر اشفتگی های هوایی به وجود نیاید.این اشفتگی ها باعث می شوند تا خودرو برای تداوم داشتن حرکت خود تلاش بیشتری کند و یکی از مضراتاین تلاش بیشتر افزایش مصرف سوخت در خودرو است.این گره ها همچنینی باعث ناپایدار شدن خودرو هم می شوند.

مسائل ائرودینامیکی در طراحی خودروهای مسابقه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از از این رو می توان خودروهای فرمولاوان را نام برد که از بالاترین سطح ائرودینامیک خودرو سود می برد.به عبارت بهتر در خودروهایی که در مسابقات سرعت شرکت می کنند مقاومت هوا باید به میزان بسیار کمتری در مقابل خودرو صورت پذیرد.

در خودروهای سوپر اسپرت و خودروهایی که فاکتور سرعت و شتاب بسیار مهم است سرعتهوایی که از زیر خودرو عبور می کند بسیار سریع تر از هوایی که از بالای خودرو عبور می کند است بنابراین به دلیل حرکت کند هوا در بالای خودرو فشار ایجاد شده در این قسمت بیشتر از قسمت زیر خودرو است و فشار بالای خودرو باعث چسبیدن خودرو به زمین می شود.

افزایش اصطکاک و سر نخوردن خودروها در روزهای برفی

رانندگی در فصل سرما دارای شرایط و ویژگی های خاص خود است. برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان- به خصوص در جاده ها- پیش بینی های لازم را اتخاذ كرد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود. همچنین رانندگی در مه و برف و باران و یخبندان نیازمند تدابیر و مهارتهای خاص در هدایت خودرو است.

 نحوه انتخاب لاستیك در زمستان

 در زمستان باید از لاستیك های آج درشت استفاده كرد. عمق شیار لاستیک های مخصوص در برف و باران شدید  حداقل ۳ میلی متر باشد ، در غیر این صورت باید تعویض شود.با اینكه لاستیك های برفی به صورت های مختلفی عرضه شده اما همین كه به زمینهای یخبندان برسند مانند لاستیك های معمولی عمل می كنند لذا باید از لاستیك های میخ دار یا زنجیر چرخ استفاده كرد.

میزان باد لاستیک های خودرو اهمیت بسیاری دارد. زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسب ترین چسبندگی  را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود.

  در زمستان بهتر است لاستیك های با آج درشت را در چرخ های متحرك خودرو نصب كنید. اتومبیل های دیفرانسیل و موتور جلو به علت تقسیم وزن بر روی اكسل جلو در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند. همین طور اتومبیل های موتور عقب كه چرخ های متحرك در زیر موتور بوده نیز از كشش خوبی در برف و یخ بهره مندند.
لوازم زمستانی شخصی  
خودرویی كه در زمستان ساكن می ماند به دلیل نفوذ سرما از راه بدنه و منفذهای ریز، اطاق سرد و ناراحت كننده ای خواهد داشت.  به همین دلیل، اتومبیلی كه در زمستان به نقص فنی دچار شود، می تواند از جهات فراوانی موجب آزار سرنشینان را فراهم آورد از این رو همراه داشتن لباس های گرم و پتو از ضروریات بوده و در صدر آنها كلاه زمستانی و دستكش قرار دارد. برای یك راننده خوب كفش های زمستانی و راحت می تواند كمك شایانی به كنترل بموقع اتومبیل و در صورت لزوم، راهپیمایی برای كمك گرفتن از دیگران در خارج از شهر باشد.
به هر حال به همراه داشتن لباس گرم برای سرنشینان بسیار ضروری بوده و فراموش نكنید اگر به هر صورت گرفتار سرمای زیاد در زمستان شده و در مناطق سرد زمستانی مجبور به توقف شدید سعی كنید خونسردی خود را حفظ كرده و به هیچ عنوان بدون تجهیزات لازم در سرما نخوابید كه نتیجه آن مرگ خواهد بود. داشتن حداقل چهار پتو در اتومبیل، خرما و كشمش در مسافرت های زمستانی ضروری است.
توصیه می شود در زمستان ، هوای سرد و بویژه در سفرهای  جاده ای ، تجهیزاتی نظیر: کاردک یا برس برف پاکن ، کپسول آتش نشانی ، جعبه ابزار ، دستکش ، لباس گرم ، پتو ، کبریت و شمع ، رشته طناب یا زنجیر بکسل ، آذوقه ، چراغ قوه و باطری اضافه ، جعبه کمک های اولیه ، نقشه ، یک کیسه شن و یک تابلو خطر همراه خود داشته باشید.

 رانندگی در شروع بارندگی
شروع بارش باران خطرناكترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می آورد، زیرا قطرات باران با گرد و خاك و سایر آثار باقیمانده از لاستیك و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شكاف آسفالت تركیب شده و سطح لغزنده ای را به وجود می آورد كه ممكن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطكاك خودرو با جاده كم شده و احتمال سر خوردن خودرو افزایش می یابد.بنابراین با شروع بارش باران از سرعت خود بكاهید و تا هنگامی كه آب در سطح جاده جاری نشده این سرعت را حفظ كنید. در هر حال، در این شرایط جوی سرعت خودرو باید كمتر از سرعت آن در جاده خشك باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی كه آب زیادی در سطح خیابان جاری می شود چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید آب موجود مابین جاده و لاستیك قرار می گیرد و اصطكاك شما با جاده را به صفر نزدیك می كند. در این حالت خودروی شما روی قشری از آب حركت می كند.
با سرعتی یكنواخت حركت كنید. در پیچ ها از سرعت خودرو بكاهید. در كم كردن سرعت از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.
در سطح لغزنده و هنگامی كه سرعت خودرو زیاد است، از تغییر دنده- از سبك به سنگین- خودداری كنید.

رانندگی در برف
شاید رانندگی در برف برای بسیاری از رانندگان لذت بخش باشد، اما مطمئن باشید رانندگی در این شرایط بدون در نظر گرفتن نكات ایمنی حادثه آفرین خواهد بود. در درجه اول سعی كنید از زنجیر چرخ یا لاستیك یخ شكن استفاده كنید. اگر در هنگام رانندگی با برف سنگین مواجه شدید و این تجهیزات را همراه نداشتید با دنده سنگین به حركت ادامه دهید. به خاطر داشته باشید اگر لاستیك های معمولی خودرو نیز وضعیت مناسبی داشته باشند و شما هم با احتیاط و بسیار آهسته حركت كنید با حادثه ناگواری مواجه نخواهید شد. اگر در برف متوقف شدید با دست زیر لاستیك ها را خالی كنید – برف جلو لاستیك را كنار بزنید- و اگر سطح آسفالت یخ زده بود از نمك و در آخر از زیرپائی و یا گونی استفاده كنید. زیر پائی ها را در زیر چرخ ها قرار دهید و خودرو را با دنده ۲ به آرامی به حركت درآورید.
لاستیک های صاف و مستعمل ، می توانند خطراتی برای شما و وسیله نقلیه به وجود آورند. به خاطر داشته باشید که باد لاستیک ها در هوای سرد کم می شود و همچنین استفاده از لاستیک های چهار فصل در فصل سرما، کارآمدی ترمز ها  را بهبود می بخشد.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.