مراقبت از چشم ها

کد مطلب
تعداد صفحه / اسلاید
500 تومان

نکاتی برای مراقبت از چشم ها

بدون شک بينايي يكي از مهمترين حس‌ های انسان است و نه تنها به اين علت كه در ارتباط با محيط خارج از بدن نقش مهمي دارد بلكه بيشتر از اين رو كه اختلال ديد سبب كاهش يادگيري نيز مي شود. فرد با حس بينايي از خود محافظت نموده تعادل خود را حفظ كرده قدرت خلاقيت پيدا نموده و بالاخره از ديدن محيط اطراف لذت مي برد. داشتن بينايي نعمت بسيار بزرگي است و اگر انتظار داريم كه چشمانمان براي تمام مدت عمر به ما خدمت كنند بايستي نهايت دقت را در مراقبت از آنها به عمل آوريم. در زیر با برخي نكات بهداشتي جهت مراقبت از چشم ها آشنا می شویم :

۱- استفاده از مواد غذايي متناسب و حاوي ويتامين هاي مختلف به ويژه ويتامين A

  • ويتامين A در منابع گياهي به صورت پيش ويتامين (انواع كاروتن ها به ويژه بتاكاروتن) و در منابع حيواني به شكل رتينول فعال يافت مي شود.
  • بهترين منابع حيواني ويتامين A جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شير پرچربي، كره، روغن كبد ماهي و ماهي هاي كوچك با جگر (كيلكا) مي باشد.
  • بهترين منابع گياهي ويتامين A سبزي هاي با برگ سبز تيره مانند: اسفناج، كاهو، سبزي هاي زرد مثل هويج و كدو حلوايي، ميوه هاي زرد و نارنجي مثل: زردآلو، قيسي، خرمالو، نارنگي و طالبي، موز، خربزه وانواع مركبات مي باشد.

 ۲- خواب و استراحت كافي

باید بین کارتان استراحت داشته باشید. اگر فراموش می کنید پس زنگ موبایلتان را تنظیم کنید تا برایتان یادآوری شود. کمی در محل کار راه رفته و یا به بیرون از پنجره نگاه کنید.همچنین نگاه کردن مداوم به صفحه نمایش کامپیوتر بسیار مضر است.

۳- مراقبت از چشم ها در برابر تاثیر اشعه ماوراء بنفش با استفاده از عینک‌

۴- از ورزش های تقویت چشم استفاده کنید

این نوع ورزش ها لازم هستند و با انجامشان به تدریج تاری کاهش پیدا می کند. انگشتان را چن سانتی متر جلوی صورت نگه دارید. حالا روی انگشت تمرکز کرده و چند لحظه بعد روی چیزی که چند متر از شما فاصله دارد تمرکز کنید. نگاه کردن همزمان به اشیای دور و نزدیک باعث تقویت چشم می شود. وقتی چشم ها خسته هستند دائم پلک بزنید. این کارها به عضلات کمک می کنند تا آرام شده و تاری دید کاهش پیدا کند.

سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

سَمعَک، یا شنوک وسیله‌ای است برای کمک به افرادی که از قدرت شنوایی کامل برخوردار نیستند. سمعک در قدیم یک مخروط قیف‌مانند تقویت‌کننده بود.

سمعک وسیله‌ای برای تقویت صداها برای افراد دچار کم شنوایی (از حدود ملایم تا عمیق)می باشد. سمعک برای افراد دارای شنوایی طبیعی و یا ناشنوایان مناسب نیست. سمعک از سه قسمت اصلی زیر تشکیل شده‌است: میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو (رسیور). البته اجزای دیگری همچون ولوم صدا، کلید برنامه، هوک و… نیز در سمعک‌هایی موجود می‌باشد که جزو ابزار جانبی سمعک به شمار می‌رود. سمعک‌ها را می‌توان از جندین لحاظ طبیق بندی کرد که مهمترین آنها شکل ظاهری و نوع پردازش سمعک می‌باشد.

مزاياي استفاده از سمعك دو گوشي عبارت است از:

  • توانایی جهت یابی اصوات بهتر می شود
  • فهم گفتار در محیط های پر سر و صدا بهبود می یابد
  • صداها بهتر و راحت تر شنیده می شوند
  • درك گفتار در مكالمه هاي گروهي افزايش مي يابد
  • كيفيت صدا بهتر مي شود

نکاتی درباره مراقبت از گوش ها

گوش ها اندام شنوایی بدن هستند که وظیفه دریافت صداهای محیط و حفظ تعادل را بر عهده دارند و اختلال و بیماری در هر یک از قسمت های بیرونی، میانی و داخلی گوش می تواند سبب افت شنوایی خفیف تا ناشنوایی کامل شود، بنابراین برای این که گوش دقیق و سالم داشته باشید، رعایت اصول مراقبت از آن بسیار مهم است.

دکتر فیروز ناظم، متخصص گوش، حلق و بینی در این باره می گوید: گاهی هنگام استحمام، شامپو یا رنگ مو به طور ناخواسته وارد کانال گوش افراد می شود که باعث به وجود آمدن خارش و به دنبال آن عفونت گوش خارجی می شود، بنابراین باید مراقب بود تا این مشکل ایجاد نشود.

 به گفته این پزشک متخصص، فصل تابستان یکی از شایع ترین فصولی است که افراد دچار عفونت گوش خارجی می شوند که دلیل عمده آن را می توان شنا کردن در آب های آلوده جست.

دکتر ناظم با بیان این که در فصول دیگر سال، سرماخوردگی می تواند عامل مهمی در بروز عفونت گوش میانی شود، عنوان می کند: افراد به محض ابتلا به سرماخوردگی و شروع علائم درد باید به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار گیرند.

چرا که ممکن است بر اثر این بیماری به ظاهر ساده، دچار پارگی پرده گوش شوند.

  • آلودگی صوتی

این روزها قرار گرفتن دائمی در معرض اصوات بلند، بیماری وزوز و سوت کشیدن گوش را به همراه دارد و صدمات آن به گونه ای است که گاهی اوقات غیرقابل جبران به نظر می آید.این پزشک متخصص با اشاره به این که ضربات صوتی وارده می تواند سلول های شنوایی را از بین ببرد، می افزاید: با از بین رفتن شنوایی، ترمیم آن غیرممکن است.

وی می گوید: در زندگی پیشرفته امروز، استفاده از واکمن ها، تلفن همراه با هندزفری و… در صورت داشتن صوتی بالا، می تواند به مرور زمان، شخص را دچار کاهش شنوایی کند که پس از گذشت مدتی بیمار متوجه این کاهش شنوایی می شود اما آن هنگام برای درمان جراحی و طبی بسیار دیر است. بنابراین توصیه می شود از این وسایل با شدت صوت پایین استفاده شود.

  • گوش پاک کن، آری یا خیر

طبق نظر پزشکان متخصص، معمولا استفاده از گوش پاک کن در تمیز کردن گوش توصیه نمی شود چرا که معمولا جرمی که در گوش تولید می شود، دارای فواید مختلفی است.

دکتر ناظم در این باره می افزاید: بخشی از جرم تشکیل شده در گوش خاصیت اسیدی دارد که در نتیجه عفونت کانال گوش را پایین می آورد و از سویی دیگر، این جرم باعث چرب شدن کانال گوش شده و اجازه وارد شدن حشرات به گوش را نمی دهد، به همین دلیل نباید جرم گوش را تمیز کرد و عملا استفاده از گوش پاک کن بی معنا خواهد بود و چه بسا استفاده از گوش پاک کن باعث فشرده شدن جرم ها شده و فرد را مجبور به شستشوی گوش کند.

بنابر این بهتر است پس از استحمام، مدخل گوش را با دستمال کاغذی پاک کرد، ولی نباید فراموش شود که در پایان هر استحمام، کانال گوش آب کشی شود (مقداری آب به کانال گوش برود تا شامپو، رنگ مو و… از آن خارج شود).

به گفته این پزشک، افراد سالم نباید نگران آبی باشند که داخل گوش نفوذ کرده است چرا که معمولا این آب خود به خود از گوش خارج می شود، مگر این که جرمی در گوش باشد و آن جرم آب را به خود جذب کرده باشد یا پشت آن جرم آب جمع شده باشد که گوش پاک کن توانایی جذب آن را ندارد.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.