سرمایه گذاری مشترک در ایران

کد مطلب
تعداد صفحه / اسلاید
500 تومان

سرمایه گذاری مشترک در ایران

ايران با ساير كشورها شركت سرمايه گذاري مشترك تأسيس مي كند.

 مهدي رضا درويش زاده از تاسيس شركت سرمايه گذاري مشترك ايران و پاكستان و شركت سرمايه گذاري مشترك ايران و عمان خبر داد و گفت: قرار است با يك بانك ونزوئلايي نيز يك شركت سرمايه گذاري مشترك ايجاد كنيم. مديرعامل شركت سرمايه گذاري هاي خارجي ايران گفت: در حال حاضر كشور داراي ظرفيت هاي بالايي به لحاظ خدمات فني و مهندسي است كه شركت هاي ايراني از كل ظرفيت آن استفاده نمي كنند و اين در حالي است كه در خارج از مرزهاي ايران فرصت هاي سرمايه گذاري زيادي وجود دارد.

مهدي رضا درويش زاده با بيان اينكه سرمايه گذاري شركت هاي ايراني با استفاده از مازاد ظرفيت در فرصت هاي سرمايه گذاري خارج از كشور داراي مزيت هايي است، افزود: حضور شركت هاي ايراني در اين فرصت ها و استفاده از مازاد ظرفيت باعث رونق بخشي در داخل كشور خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه اين شركت ها به منبعي براي ارزآوري كشور تبديل مي شوند، تصريح كرد: اين شركت ها به تدريج به شركت هاي بين المللي تبديل مي شوند و حضور آنها در عرصه هاي بين المللي ضريب امنيتي كشور را افزايش مي دهد.

درويش زاده ايجاد شركت سرمايه گذاري مشترك ايران و پاكستان (پاك – ايران) را از جمله اين شركت ها عنوان كرد و افزود: مراحل تاسيس اين شركت و ثبت آن به پايان رسيده و سرمايه اوليه اين شركت ۶۵ ميليون دلار و مركز آن در كراچي پاكستان است اما قرار است ظرف يك ماه آينده در ايران نيز دفتري براي آن افتتاح شود.

مديرعامل شركت سرمايه گذاري هاي خارجي ايران همچنين به تشكيل شركت سرمايه گذاري مشترك ايران و عمان اشاره كرد و گفت: مراحل تاسيس آن عقب تر از شركت سرمايه گذاري مشترك ايران و پاكستان است زيرا به تازگي اقدام به تاسيس آن كرده ايم.

وي همچنين به توافق هاي به عمل آمده ميان شركت سرمايه گذاري هاي خارجي ايران با اگزوبانك ونزوئلا خبرداد و گفت: قرار است يك شركت سرمايه گذاري مشترك با اين كشور با سرمايه اوليه ۱۰۰ ميليون دلار ايجاد كنيم، با اين

رويكرد كه اين شركت مشترك به مركزي براي سرمايه گذاري در ونزوئلا و ساير كشورهاي آمريكاي لاتين براي شركت هاي ايراني تبديل شود.

سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی در صنایع پیشرفته

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای اجرای سیاستهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و باستناد مأموریتهای قانونی محوله برای توسعه صنایع پیشرفته، از کلیة سرمایه ‏گذاران، محققین،‌ مکتشفین و دارندگان دانش فنی در زمینه‏های بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته، فناوری اطلاعات، الکترونیک و میکروالکترونیک، اتوماسیون و رباتیک برای همکاری دعوت بعمل می‏آورد.

محورهای همکاری در دو زمینة ایجاد طرح‏های قابل سرمایه‏ گذاری و سرمایه‏ گذاری مشترک برای تولید محصولات می‏باشد. محور اول با دو مکانیزم توسعه کارآ‏فرینی و  نوآوری باید به تدوین و ارائه طرحهای توجیهی کسب و کار منجر شود. در محور دوم طرح‏های کسب و کار بعنوان ورودی پذیرفته و در صورت توجیه‏ پذیر بودن، با مشارکت  بخش خصوصی به تولید و بهره ‏برداری می‏رسند.

سرمايه گذاري هاي مشترك (جوینت ونچر )

سرمايه گذاري مشترك بین شركت هاي خارجي و داخلی به طرف خارجی کمک مي كند از طريق يك شريك داخلي خصوصي يا دولتي وارد بازار كشور شود. تكنولوژي و زيرساخت هاي موجود در كشور باعث شده شركت هاي داخلي آمادگي توسعه با سرمايه هاي خارجي را داشته باشند. بسياري از شركت هاي داخلي به ويژه در بخش خصوصي فعالانه به دنبال سرمايه گذاري مشتركند تا كمبودهاي فني و مديريتي خود را برطرف كنند. به نظر مي رسد بسیاری از شركت ها نيز با انتقال تكنولوژي يا سرمايه هاي خارجي، قابل رشد مجدد و احيا هستند. سرمايه گذاري هايي كه هم تقاضاي داخلي و هم پتانسيل صادرات منطقه اي داشته باشند بسيار سودآورند. چنين كالاهايي در تمامي بخش ها پرطرفدار بوده و امكان دسترسي به بازارهاي صادراتي را افزايش مي دهد. همچنين درآمد حاصله از راه صادرات، وابستگي به سيستم بانكي داخلي براي برگشت سود به كشور سرمايه گدار را نيز كاهش مي دهد. این نوع سرمایه گذاری به ویژه در توسعه استانی بسیار مفید است چرا که هم شرکت های استان را به لحاظ مدیریتی و دانش روز توانمند می سازد و هم به توسعه نیروی انسانی در استان کمک می کند و هم توان اقتصادی شرکت های استان را افزایش می دهد.

سرمایه گذاری مشترك در صنعت خودرو

تا به حال موفق ترين سرمايه گذاري مشترك در صنعت خودروی كشور بين شركت ابران خودرو و پژوی فرانسه بوده است. با مشاهده موفقيت پژو در بازار ايران، شركت هاي خارجي دیگر نيز به فكر سرمايه گذاري در ايران افتاده اند به طوري كه شركت رنو برنامه هاي توليد ماشين هاي سري لوگان و مگان در كشور را شروع کرده است. رنو در ابتدا مبلغ ۳۶۳ ميليون دلار آمريكا سرمايه گذاري مي كند كه احتمالا ۷۰۰ ميليون دلار ديگر نيز در چند سال آينده به آن اضافه خواهد كرد. عليرغم اين كه قوانين موجود، مالكيت عمده شركت هاي خارجي را در چنين معاملاتي ممنوع كرده اند ولي در اين قرارداد رنو ۵۱ درصد سهام را با نام رنو پارس دارد. بقيه ۴۹ درصد سهام مربوط به ايران خودرو، سايپا و شركت توسعه صنايع خودروسازي است. چنين قراردادهايي كه سود زياد و انعطاف پذيري تجارت در كشور را نشان مي دهد، باعث مي شود شركت هاي خارجي ديگر تشويق شوند در ايران سرمايه گذاري مشترك انجام دهند. سرمايه گذاري مشترك رنو پارس به دولت كمك مي كند تا  تقاضاي زياد داخلي كشور را كه بسيار بيشتر از موجودي فعلي است، برآورده كرده و كشور را به قطب صادرات رنو تبديل كند و در عين حال نيز باعث انتقال تكنولوژي طراحي و تحقيقات خودرو به كشور شود. در صورتی که امکان به دست آوردن شعبه ای از این سرمایه گذاری در استان وجود داشت، استان از نظر اقتصادی دگرگون می شد چنان که تاسیس کارخانه ایران خودرو در خراسان امید های زیادی را برای رشد صنعت خودروسازی کشور، استفاده از توان اقتصادی و نیروی کار استانی و در نهایت توسعه اقتصادی استان خراسان را به وجود آورده است.

طراحي و توليد “دومين خودروي ملي” با سرمايه گذاري مشترک ايران و چين 

مراحل طراحي خودرو ملي دوم ايران به اتمام رسيد و توليد آن با سرمايه گذاري مشترک ايران و چين آغاز مي شود. منوچهر منطقي مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اساسا توليد اين خودرو در اجلاس شانگهاي در سطح مقامات عالي دو کشور بحث و عنوان شد همانگونه که چري به ايران مي آيد، ايران نيز مايل است برند ملي خود را به چين ببرد.  منطقي خاطرنشان کرد: براي حضور در بازارهاي صادراتي بايد با محصولات متنوعي وارد شد ما با محصول سمند وارد بازارهاي جهاني شديم و بايد سال به سال نوآوريهايي داشته باشيم.  وي گفت: طي سالهاي آتي جايگزيني يک خودرو جديد در بازارهاي صادراتي ضروري است، ضمن اين که براي رقابت در اين بازارها بايد با مجموعه اي از محصولات در بازارهاي صادراتي حاضر شويم.  منطقي با بيان اين که ايران خودرو از مدتها قبل در صدد طراحي يک کلاس  C  براي سمند

بوده است، تصريح کرد: هم اکنون طراحي اوليه اين خودرو به اتمام رسيده و وارد فاز سرمايه گذاري براي توليد شده ايم،ابعاد اين مدل کوچکتر از سمند است.  منطقي تاکيد کرد: توليد يک خودرو تحت برند ملي نيازمند سرمايه گذاري کلاني است براين اساس بدنبال يک شريک خارجي بوديم که کار را پيش برده و هزينه هاي کار را نيز پايين بياوريم.  مديرعامل ايران خودرو افزود: بر اين اساس شرکت مشترکي را با همکاري خودروسازان چيني به نام کمپاني “يانگ  من” تشکيل داده و برنامه ريزي براي طراحي کلاي  C  سمند در چين را شروع کرديم.  وي افزود: طراحي اين خودرو، قطعه سازي، توليد و عرضه آن به بازار توسط شرکت ايران خودرو انجام مي شود.  مدير عامل ايران خودرو کلاس  C  سمند را در عين حال “مدل دوم خودرو ملي” ناميد و در خصوص خصوصيات فني آن اظهار داشت: اولين گزينه براي موتور اين خودرو موتور ملي است، هم موتور يک چهاردهم ليتر که هنوز کار تحقيقاتي آن تمام نشده است و هم موتور يک هفتم ليتر که کار تحقيقاتي آن تمام شده است.  منطقي افزود: همچنين براي استفاده از موتور( SD  (۲۰۶ و موتورهاي موجود در بازارهاي چين که به لحاظ ابعادي قابل نصب بر روي اين خودرو هستند، مي توان برنامه ريزي کرد.  وي تاکيد کرد: گزينه اول ما براي اين خودرو مو تور ملي و گزينه دوم موتورهاي موجود در بازار چين است زيرا موتور که بر روي پژو نصب مي شود موتور گراني است.  وي گفت: انتخاب چين براي سرمايه گذاري مشترک به دليل ارزان بودن هزينه طراحي و ساخت قطعات و دستيابي به قيمت رقابتي در بازارهاي صادراتي است.  به گفته  منطقي: سهم ايران در اين سرمايه گذاري ۷۰ و سهم چين ۳۰ درصد است. اين خودرو در همه جاي دنيا تحت برند ايران توليد خواهد شد.در عين حال بايد ديد بازار چين از برند سمند استقبال خواهد کرد يا برند کمپاني مشترک؟ اين مسئله بايد بررسي شود اما تلاش ما توليد تحت برند ملي ايران خواهد بود.  وي گفت: هم اکنون ايران خودرو توليد خودرو چيني چري را در کشور براي عرضه به بازارهاي داخلي و صادراتي در دستور کار قرار داده و بالعکس احداث سايت توليد کلاس  C  سمند را با کمپاني يانگ من با ظرفيت ۱۰۰ هزار دستگاه در چين شروع کرده ايم، احداث اين سايت توام با طراحي اين خودرو در چين در حال انجام است.  منطقي افزود: نکته مهم در توليد مدل دوم خودرو ملي حمايت دولت است. خودروسازان خارجي که وارد چين شده اند ظرفيت توليدشان ۷۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه است. بنابراين ظرفيت ايجاد شده ظرفيت بالايي است.  منطقي گفت: اگر اهداف پيش بيني شده محقق شود قيمت دومين خودرو ملي ايران قيمت غيرقابل تصوري خواهد بود، علاوه بر اين با توجه به اينکه چين آينده بازار خودرو در دنيار را رقم خواهد زد ما هم با اين همکاري در مسيري قرار گرفته ايم که از راهکارهاي آنها استفاده کنيم و سياستهاي خود در توليد و قطعه سازي به شکلي پيش بيني کنيم که در آينده از آنها عقب نباشيم.

سرمايه گذاري مشترک ايران و انگليس در درياي شمال

جلسه دو روزه هيات مديره شرکت نفت ايران و شرکت نفت انگليس در لوزان سوئيس برگزار شد.

به گزارش شبکه خبري برنا پنجشنبه و جمعه گذشته جلسه اعضاي هيات مديره شرکت نفتي ايران و انگليس براي بحث و تبادل نظر درباره ميدان گازي رام /rhum/ برگزار شد.ميدان گازي رام واقع در درياي شمال ميداني مشترک براي ايران و انگليس است. توليد اين ميدان حدود ۲۰۰ ميليون فوت مکعب در روز است.

سهم شرکت هاي نفتي، گاز و پتروشيمي ايران در طرح هاي بزرگ صنعت نفت دنيا کم است و تلاش بر اين است سهم و حضور ايران در اين بخش افزايش پيدا کند .

سرمايه‌‏گذاري مشترك سوني و سامسونگ براي افزايش توليدات LCD

مقامات شركت سوني و سامسونگ الكترونيك ، از سرمايه‌‏گذاري ۲۳۹ ميليون دلاري براي افزايش توليدات LCD خبر دادند.

به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران ، از ايلنا ، شركت سوني و سامسونگ الكترونيك در مورد ايجاد سرمايه‌‏گذاري مشترك براي افزايش توليدات LCD به توافق رسيدند.

سرمايه‌‏گذاري مشترك ۲۳۹ ميليون دلاري دو شركت صرف افزايش توليد نسل هفتم پنل‌‏هاي تلويزيون‌‏هايLCD تا سقف ۹۰ هزار دستگاه در ماه تا اوايل سال ۲۰۰۷ مي‌‏شود.

شايان ذكر است ؛ از جمله برنامه‌‏هاي توسعه‌‏اي شركت سوني افزايش توليد LCD‌‏هاي تلويزيون در سال مالي جاري است. طبق برنامه‌‏هاي شركت ، ميزان توليد LCD‌‏هاي مخصوص تلويزيون شركت در سال مالي جاري به سقف ۸/۲ ميليون دستگاه مي‌‏رسد.

شركت سوني اواخر سال گذشته از لحاظ توليد LCD‌‏هاي مخصوص تلويزيون در مكان اول جهان قرار گرفت.

پيش از اين ، شركت شارپ در مكان اول بازار جهانيLCD‌‏هاي مخصوص تلويزيون قرار داشت.

ایران از سرمایه گذاری خارجی در زمینه هسته ای استقبال می کند

تهران، ۱۳ مهر، خبرگزاری «نووستی»  “محمود احمدی نژاد” رئیس جمهور ایران روز جمعه ضمن سخنرانی در راهپیمایی روز جهانی قدس اعلام نمود که ایران آماده بررسی مسئله سرمایه گذاری های خارجی در بخش هسته ای می باشد، اما در عین حال قصد ندارد از غنی سازی مستقلانه اورانیوم امتناع کند.

وی گفت: رئیس جمهور یکی از کشورها چندی پیش ایده ایجاد کنسرسیوم مشترک در زمینه هسته ای را به من یادآور نمود. اما من به او پاسخ دادم که ایران دو سال قبل این پیشنهاد را مطرح کرده بود، اما شما آن را رد کردید.

رئیس جمهور ایران خاطر نشان نمود که این کشور طی مدت اخیر به موفقیت های بزرگی در زمینه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای دست یافته و از فناوری  چرخه سوخت هسته ای برخوردار است.

احمدی نژاد گفت: ما آماده همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه اتمی هستیم، اما این هیچ ارتباطی به چرخه سوخت هسته ای ایران ندارد.

وی همجنین اظهار داشت که تهران آماده بررسی مشکلات جهانی است و افزود:

اما ما قصد نداریم حقوق قانونی خود در زمینه انرژی هسته ای را بررسی کنیم.

روسیه اواخر سال ۲۰۰۵ پیشنهاد داده بود که بطور مشترک با ایران موسسه غنی سازی اورانیوم ایجاد کند. طبق این طرح، قرار بود که اورانیوم در خاک روسیه غنی شده و به ایران عرضه شود.

 

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.