روش ترولینگ در آبهای شور

کد مطلب
تعداد صفحه / اسلاید
500 تومان

ترولینگ در لغت به معنای ماهیگیری با حرکت قایق و از عقب آن می باشد. ترولینگ در واقع روش ماهیگیری است که در آن با استفاده از طعمه از قبیل طعمه های مصنوعی، طعمه های مرده یا زنده که به دنبال نخ ماهیگیری در میان یا سطح آب کشیده می شود، اطلاق می گردد. معمولأ در روش ترولینگ حرکت قایق با سرعتی مشخص نسبت به نوع صید در عمقهای متفاوت می باشد.
از این روش می توان برای صید ماهیانی چون انواع تن، مارلین ها، کوسه ماهیها، شیر ماهی، باراکودا (جت)، جاش، هامور، سوف نیل و دیگر ماهیان شکاری آبهای شور و شیرین استفاده نمود.
چون در هنگام انجام روش ترولینگ نیاز است تا با سرعت کم و آهسته حرکت نمود لذا به نظر می آید که استفاده از موتورهای مخصوص ترولینگ (Trolling Motor) بسیار موثرتر باشد ولی صد در صد الزامی نیست.

اغلب هنگام ترولینگ، ماهیگیر طعمه مصنوعی ای را که بدنه آن نرم یا سخت می باشد را به آب انداخته و شناور با حرکت کند و آهسته رو بجلو حرکت می نماید. او به طعمه اجازه می دهد با آزاد کردن کلاج چرخ، از قایق فاصله یابد. هنگامی که این فاصله به حدود ۵۰ متر رسید ماهیگیر کلاج چرخ را به اندازه ای که در اثر ضربه ناگهانی ماهی نخ آسیب نبیند آن را سفت می کند و بسته به نوع طعمه مورد استفاده به پشت قایق در سطح یا زیر آن در عمق مشخص کشیده می شود.

لازم بذکر است که فاصله ۵۰ متر معمولأ برای قایقهای با موتور مخصوص و کم صدا می باشد. حال اگر از موتور های صدادار استفاده می نمایید بهتر است این فاصله را افزایش دهید ولی از ۱۰۰ متر در قایقهای کوچک تجاوز نشود چراکه دامنه حرکت طعمه مصنوعی در زیر آب بیشتر شده و لذا امکان در هم گره خوردن طعمه های مجاور خصوصأ در شناورهای کوچک به وجود می آید.

جهت یاد آوری عرض می نمایم که طعمه های مصنوعی که در روش ترولینگ استفاده می شوند معمولأ با نام Salt Water معروف می باشند و بهتر است از طعمه های مصنوعی ای که در آبهای شیرین کاربرد دارد استفاده نگردد چراکه قلابها و اتصالات این طعمه ها در اثر برخورد با آب شور (خصوصأ در خلیج فارس که شورترین آب دریاهای آزاد را دارد) سولفاته شده و از بین می روند یا مقاومت آنها کاهش می یابد.

چوبهای مورد استفاده در روش ترولینگ مخصوص صید ماهی از روی شناور طراحی شده اند. بهترین گزینه چوبها، چوبهای گرافیتی هستند که طول آنها حدود ۱۸۰ تا ۲۴۰ سانتیمتر باشد. چرخهای به کار رفته بسته به نوع و اندازه صید معمولأ از نوع بایت کاستینگ، مولتی پلیر و اسپول ثابت می باشند. همچنین نخهای مورد استفاده بسته به نوع و سایز ماهی بین ۰.۴۰ تا ۳.۰۰ میلیمتر قطر متغیرند و قدرت نخها بر حسب پوند می باشند و معمولأ از نوع نایلونی مونوفیلامنت مخصوص آبهای شور می باشند. (تناسب نخ و چوب ماهیگیری بسیار مهم می باشد. بر روی چوبهای مخصوص ترولینگ قدرت چوب بر حسب توان نخی است که بر روی آن به کار می رود.) طعمه های مصنوعی همان طعمه هایی است که در روش اسپین به کار می رود ولی در سایز بزرگ. طعمه های مصنوعی با بدنه سخت بهمراه هرزه گرد بزرگ (اندازه آن به عمق شنای طعمه بستگی دارد) به علاوه لیدر فولادی روکش دار حدود ۵۰ سانتیمتر، بهترین گزینه ای است که برای صید ماهی های بزرگ ساکن اعماق می
توان استفاده نمود.

سرعت قایق یا شناور بسته به نوع صید متفاوت می باشد. ماهیهایی همچون کوسه، هامور و جاش که از سرعت بالایی برخوردار نیستند تمایل به دنبال کردن طعمه های مصنوعی و طبیعی ای دارند که با سرعت کم حرکت می کنند. اما ماهیهایی همچون تن ها، مارلین ها، شیر ماهی، جت و غیره به سرعت بیشتری جهت تحریک شدن و حمله به طعمه را دارند.
معمولأ سرعت شناورها بسته به آنچیزی که در فوق ذکر گردید بین ۳ تا ۱۱ گره دریایی متفاوت می باشد و یکی از فاکتورهای بسیار مهم در صید است که بی توجهی به آن باعث عدم موفقیت خواهد شد. یادمان نرود هنگامی که ماهی به قلاب افتاد به هیچ عنوان نباید قایق را از حرکت ایستاند چراکه ماهی به عمق رفته و بیرون آوردن آن را بسیار مشکل می کند. لذا پیشنهاد می شود با همان سرعت یا کمی کمتر اقدام به پمپ کردن ماهی نمایید.
اگر تا کنون به هر دلیلی موفق به انجام این روش نشده اید به شما توصیه می کنم تا حتمأ آن را برای یکبار هم که شده امتحان کنید تا لذت ماهیگیری را با تمام وجودتان لمس کنید.

این فایل دارای تصویر می باشد

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.