اسباب بازی های خطر آفرین

کد مطلب
تعداد صفحه / اسلاید
500 تومان

كودكان علاقه مند به فعالیت و بازی اند. با هر نوع شی ء و وسیله به بازی می پردازند و به نوعی خود را سر گرم می كنند. آنها توجهی به سود بخشی بازی واثرات آن ندارند وفقط می خواهند بازی كنند. بدیهی است كه بازی كودكان همواره متأثر از وسایل و ابزاری است كه در اختیار دارند.

یكی از گرفتاری های جوامع مصرف كننده این است كه تولیدكنندگان و فروشندگان وسایل مربوط به نوزادان وكودكان از علاقه و دل بستگی والدین نسبت به رفاه ، سلامت و رشد كودكان سوء استفاده كرده ، با بهره گیری ازكم اطلاعی آنان در مورد مراحل رشد و نیازهای كودكان ، هر روز وسایل و كالاهای جدید وغالباً غیر ضروری و بعضاً مضر را به صورت اسباب بازی ، پوشاك و لوازم التحریر وغیره عرضه می كنند.

امروزه صنعت اسباب بازی بعد از صنایع نظامی دومین تجارت سودآور جهانی است . لذا توجه به كیفیت و كمیت تولید، توزیع و مصرف اسباب بازی در كشورمان كه به لحاظ جمعیتی ، از بافت بسیار جوانی برخوردار است ، لازم و ضروری است .

هر اندازه والدین ازنحوه شكل گیری شخصیت و نیازهای كودكان كم اطلاع تر باشند ، به همان اندازه زمینه را برای سودجویان آماده تر می سازند.

باید والدین آگاه باشند كه هرچیزی را تحت عنوان اسباب بازی خریداری نكنند. همان طور كه در مورد مواد غذایی كودك دقت و وسواس به خرج می دهند كه سالم و بهداشتی باشد، باید به غذای روحی و روانی ( اسباب بازی ، كتاب ، برنامه های تلویزیونی و…) نیز توجه كنند.

چه بسیارند وسایل و اسباب بازی هایی كه نه تنها موجبات رشد كودكان را فراهم نمی كنند ، بلكه سبب وارد آمدن صدمه بدنی ، فكری و حتی اخلاقی به فرزندان هم می شوند.

والدین باید دقت داشته باشند كه چه بسا اسباب بازی ها یی كه برای فرزند دلبندشان تهیه كرده اند باعث وارد آمدن صدمات جسمی و حتی مرگ او شود. یك نگاه سطحی به آمار حوادث نشان می دهد كه هر سال عده زیادی از كودكان به وسیله اسباب بازی های خود صدمه می بینند ناقص می شوند و حتی بعضی از مواقع جان خود را از دست می دهند. برای مثال به چند مورد زیر اشاره می كنیم:

بازیچه ای كه به شكل موشك ساخته شده بود چشم پسر بچه هفت ساله ای را كور كرد .

بچه یك ساله ای دراثر قورت دادن چشم شیشه ای عروسكش خفه شد.

پرتاب دارت ( وسیله ای كه سرآن از میخ نوك تیز درست شده و انتهای آن یك چهار پر هدایت كننده دارد كه برای نشانه گیری از آن استفاده می شود) ، چشم پسر بچه ای را كور كرد و به اعصاب مغزی وی صدمه زد .

در بازی الك و دولك برخورد دولك با سر كودكی باعث خون ریزی مغزی وی شد.

اینها نمونه هایی از ده ها و شاید صدها حادثه ای است كه هر روز درسراسر جهان برای كودكان اتفاق می افتد و همان طور كه اشاره شد باعث نقص عضو یا مرگ ایشان می شود. تنها در سال گذشته در ۴/۱ از جهان ۱۵۰۰۰۰ كودك در اثر بازی با اسباب بازی های خطرناك آسیب دیده اند و خسارت های ناشی از بازی كودكان با اسباب بازی های خطرناك به قدری سنگین و دربسیاری از موارد جبران ناپذیر است كه قوانین و مقررات ویژه ای برای كنترل میزان خطرناك بودن اسباب بازی ها در بیشتر ممالك دنیا وضع گردیده است و نادیده گرفتن این قوانین مجازات های شدید ی به همراه دارد . متأسفانه تولیدكنندگان فقط به فكر منافع مادی خودهستند و در مواردی كه در كشور خودشان فروش این گونه وسایل ممنوع شده است آنها را به سایر كشورها، خصوصاً كشورهای جهان سوم ، صادركرده اند.

نكات قابل توجه در هنگام تهیه اسباب بازی
والدین به هنگام خرید اسباب بازی باید به نكات زیر توجه داشته باشند:
كودك شما بسیاری چیزها را از راه دهان فرا می گیرد، مثلاً این كه چیزها چه مزه ای دارند : شیرینی یا ترشی ، تلخ یا معمولی وهمین طور این كه چه احساسی در دهان ایجاد می كنند و داغ یا سرد ، نرم یا سخت اند . آن ها همه چیز را به سو ی دهان می برند . اشیای ریزی مانند هسته ی میوه ، پول خرد، دانه تسبیح ، سنجاق قفلی ، دكمه وهر چیز مشابه دیگری را می بلعند . بسیاری از این اشیا از روده ها ی كودك می گذرد و همراه مدفوع از بدنش خارج می شود، اما اشیایی مانند سوزن ، سنجاق واستخوان های ریز و تیز، خطرناك هستند . اگر فرزند شما جسمی صاف مانند هسته آلو را بلعید ، ناراحت نباشید و خروج آن را كنترل كنید ، ولی اگر با خوردن جسمی دچار دل درد، استفراغ یا ناراحتی شد، به ویژه اگر جسم بلعیده شده تیز باشد، باید فوراً او را به پزشك یا بیمارستان برسانید . دادن مسهل به این گونه كودكان نه تنها سودی ندارد ، بلكه ممكن است زیان آور نیز باشد.

بعضی از اشیای دیگر مانند مكعب های ساختمانی ، دكمه ها ، چشم شیشه ای عروسك ها و … ممكن است مجاری هوا را مسدود كنند و موجب خفگی شوند، لذا توصیه می شود تا سن سه سالگی اسباب بازی هایی در اختیار كو دك قرار دهید كه موجب خفگی او نشود .

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.