حمایت می کنیم

دانش آموزان 35

دوره آموزش ابتدایی

:: پایه اول :: پایه دوم :: پایه سوم :: پایه چهارم :: پایه پنجم :: پایه ششم

دوره اول آموزش متوسطه

:: پایه هفتم :: پایه هشتم :: پایه نهم

دوره دوم آموزش متوسطه

:: پایه دهم :: سال سوم :: پیش دانشگاهی :: قنی حرفه ای :: کاردانش

علوم پایه

:: ریاضی :: فیزیک :: شیمی :: زیست شناسی

فنی مهندسی 35

:: مهندسی الکترونیک :: مهندسی عمران :: مهندسی برق :: مهندسی کامپیوتر :: مهندسی شیمی :: مهندسی صنایع :: مهندسی معدن :: مهندسی مکانیک :: مهندسی دریا :: مهندسی تاسیسات :: مهندسی کشاورزی :: مهندسی نفت :: مهندسی معماری :: مهندسی طبیعی و محیط زیست :: مهندسی صنایع غذایی

علوم انسانی 35

:: مدیریت :: ادبیات :: حسابداری :: حقوق :: فلسفه :: دسته بندی نشده

پزشکی

:: بیماری‌ها و اختلالات و درمان :: رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی :: تجهیزات پزشکی :: تجهیزات پزشکی :: کمک‌های اولیه :: کالبدشناسی انسان

پیوند ها

:: راهنمای خرید :: شماره حساب ها :: شرايط و قوانين :: پرسشهای متداول
تماس با ما
:: بازدید امروز : 168 بار
:: بازدید دیروز : 458 بار
:: بازدید کل : 145554 بار
:: مطالب ارسال شده : 36 پست
:: فایل های ارسال شده : 277 پست
:: بروز رسانی : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
:: نسخه سایت: Beta 0.10
تبلیغات
تعرفه ها

در روانشناسی نوین «رنگ» و «رنگ ها» یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می آیند، چرا که هر یک از آنها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. ناگفته پیداست که انسان از روزگاران بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تأثیر رنگ های پیرامون خود بوده است و درصد سال اخیر که صنعت رنگ سازی به نقطه ی اوج تحول خود رسیده است، تأثیر مزبور دو چندان شده و در همه ارکان زندگی روحی ما رخنه کرده است پس از آزمایش معروف روشارخ در زمینه ی شناخت ضخصیت انسان از طریق لکه های رنگین جوهر، آزمایش اوشر جدیدترین نظریه ای است که در این مورد ارائه گردیده است. بار علمی آزمایش لوشر و دستاوردهای سرشار از کامیابی آن به حدی بوده است که اینک آزمایش مزبور علاوه بر استفاده در موارد روانکاوی و روانشناسی در سیستم های استخدامی نیز به کار گرفته می شود.

روانشناسی رنگها
از روزگاران بسیار دور، رنگ ها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ خود درآورده اند، و چندی بیش نیست که ما قادر به تولید رنگ و استفاده از آنها شده ایم. تا پیش از قرن نوزدهم،‌ فقط تعدادی رنگ و مواد رنگی شناخته شده بودند که بیشتر آنها ریشه ی آلی داشتند. گران نیز بودند به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و مواد تزنیئی فقط در انحصار ثروتمندان بود. صدها هزار حلزون زندگی خود را از دست دادند تا امپراطور روم بتواند ردای بنفش خود را به تن کند، در حالی که رعایای او ناگزیر بودند با پوشیدن پارچه های پنبه ای یا کتانی ساده، پوست یا پشم حیوانات بسنده کنند. فقط در ۱۰۰ سال اخیر بوده است که وضع یاد شده سراپا دگرگون شد:
نخست، از ترکیب آنیلین و بعدها از طریق مشتقات قطران ذغال و اکسیدهای متالیک، رنگ را به راحتی به دست آوردند. امروزه، هر چیزی را که بشر می سازد دارای رنگ است.
هزارها رنگ –از هر رنگ و نمائی که قابل تصور باشد- به وجود آمده اند و تقریباً‌ برای هر منظوری، رنگ خاصی فراهم است. علاوه بر این که ما رنگ آبی آسمانی، رنگ سرخ غروب آفتاب و رنگ سبز درختان در تمام رنگ های طبیعی را در اختیار داریم، اشیاء ساخته شده به وسیله ی بشر،‌ چراغ های نئون،‌تصاویر نقاشی، کاغذ دیواری ها و تلویزیون رنگی نیز پیوسته ما را شیفته و مسحور خود می سازند این استفاده روزافزون از رنگ ها، همواره با رقابت فزاینده میان تولید کنندگانی که مشتاق افزایش فروش محصولات خود هستند،‌تحول زیادی را در زمینه روانشناسی رنگ پدید آورده است، هر چند که وقتی این روانشناسی وارد صحنه بازایابی می شود بسیاری از پژوهش های آن در معرض آزمون و خطا قرار می گیرد. مثلاً یک تولید کننده ی شکر می داند که نباید محصول خود را در بسته ی سبز رنگ عرضه کند، در حالی که زیبایی های یک شیشه ی دهان گشاد قهوه ای رنگ حاوی شکر مدت ها در قفسه می ماند تا به فروش برسد. رنگ های طبیعت در ما اثر گذارده اند،‌و این آثار به گونه ای ژرف و اجتناب ناپذیر در جان و روح ما جایگزین شده است. معذالک در مورد چیزهایی که خریداری می کنیم، از آزادی انتخاب، به کار بردن دوست داشتنی ها و غیر دوست داشتنی ها،‌ سلیقه ها و سنت هایمان، برخورداریم. به خاطر همین ملاحظات است که یک تولید کننده باید تحقیق نماید تا مطمئن شود که ما خریداران، جنس او را بر کالاهای مشابه ترجیح می دهیم. اگر محصول او شکر باشد،‌ در این صورت او می داند که باید شکر خود را در یک بسته ی آبی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه ی آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند. ولی به احتمال زیاد دلیل آن را نمی داند. دلیلش این است که احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ آبی،‌«شیرینی» است. از سوی دیگر، رنگ سبز یک احساس را در انسان پدید می آورد.
شرکت هواپیمایی که مسافرانش حاضر نیستند با شرکت هواپیمایی دیگری پرواز کنند، دلیل آن شاید این باشد که هواپیماهای شرکت مزبور تاکنون سابقه ی سقوط نداشته اند، با این که بهترین هواپیما را در اختیار دارد، یا مهمانداران زن آن بسیار مؤدب می باشند، ولی شاید به این خاطر باشد که آنها از خدمات یک مشاور شایسته ی رنگ استفاده کرده اند، در هواپیمایی که رنگ های به کار رفته برای تزئین داخلی کابین به طرز صحیحی انتخاب شده اند، در این صورت اضطرابات ناشی از پرواز (حتی در ترسوترین مسافران) تا حدودی کمتر شد. و فشار عصبی کمری را بر آنها وارد می سازد و آنان را با حالت نسبتاً آرامتری به مقصدشان می رساند.
درباره ی یک نقاشی یا یک عکس رنگی باید گفت که اهمیت روانی رنگ معمولاً کمتر آشکار است زیرا عوامل بیشمار دیگری نظیر موضوع، تعادل شکل یا فرم، تعادل میان رنگ ها، میزان تحصیل و تخصص تماشاگر و درک زیبائی شناسی او دست اندرکارند. وقتی که تأکید بیشتر بر یک یا دو رنگ باشد، گاهی اوقات خصایص شخصی نقاش تحت الشعاع قرار می گیرد. برای مثال، باید از وسواس گوگن نسبت به رنگ زرد در آثار اواخر عمر او نام برد. ولی به طور کلی وقتی رنگ های متعدد برای خلق یک اثر به کار رفته اند، در این صورت فقط داوری زیبایی شناسی است که تمام اثر را ارزیابی کرده و تعیین می کند که آیا ما آن اثر را دوست داریم یا نه، به جای اینکه واکنش روانی ما نسبت به رنگ های خاصی را بسنجد. در مورد رنگ های واحد، امکان دارد که واکنش روانی ما بیشتر بروز کند، خصوصاً وقتی که رنگ ها را از لحاظ ارتباط مستقیم آنها با نیازهای روانی و روحی انتخاب کرده باشند، بدان سان که در آزمایش لوشر انتخاب کرده اند.
در این مورد،‌ترجیح دادن فلان رنگ و دوست نداشتن بهمان رنگ، به معنای یک امر قطعی بوده و نشانگر یک وضعیت موجود ذهنی، یک تعادل شدید، و یا هر دوی آنها می باشد برای پی بردن به چگونگی آن،‌چرا این رابطه یک رابطه عمومی است و چرا مستقل از نژاد، جنسیت یا محیط اجتماعی وجود دارد، لازم است که نگاهی به تأثیر دیرین رنگ های طبیعت در انسان بیافکنیم.
رنگ زندگی است و سرآغاز زیستن، رنگ رشد و نمو و نشاط و شادابی است و جهان بدون رنگ مرده و تاریک است. رنگ نقش اساسی در ارائه انتقال و تکمیل پیام دارد ولی باید با موضوع پیام، فضا، افراد و حتی زمان استفاده تناسب داشته باشد.
رنگ ها در هر خانواده خواص مشابه یکدیگر و پیامهای مشابهی را دارا هستند.
معنای واقعی هر رنگ جدا از تمایل ذهنی هر فرد نسبت به آن رنگ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با انتخاب رنگ مناسب می توان از سستی و خستگی کاست. آمادگی و یادگیری و فعالیت را افزایش داد و سردی و گرمی محیط را متناسب ساخت. اینک به اختصار با رنگ های اصلی و ترکیبی و اثرات روانی آنها آشنا می شویم.

آثار روانی رنگ ها
رنگ زرد:
تراکمی از سفیدی و رنگ خوشحالی و شادابی،‌ نشاط و آرامش است. رنگ زرد سمبل آخرت، شگفتی نور خورشید (نور حیات و هستی) است به گرمای خورشید، عروج انبیاء و شادمانی می ماند. محتوای عاطفی آن امیدواری و آزادی است برخلاف نظر عامیانه که این رنگ را عامل تنفر می دانستند. درک رنگ زرد تند و تیز است. نشان روشنی، هوشمندی و روشنفکری است بنابراین حالت تحریک کنندگی در ذهن دارد و باعث توجه و تقویت فکر در انسانها می شود. با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشانگر دانش و معرفت و صعود به سوی آسمانهاست. صاحبنظران روان شناسی رنگها معتقدند اگر رنگ زرد به مقداری آبی داشته باشد (مایل به سبز) آن قسمت از مغز را که حالت جهش فکری دارد، تحریک کرده افزایش میزان حضور ذهن در افراد را سبب می شود و عامل تقویت حافظه است. رنگ زرد با تأثیر به اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک موجب آرامش عصبی می شود به طوری که بچه های عصبی را می توان در اتاق های با رنگ آمیزی و پرده های زرد و لیمویی تسکین داد. رنگ زرد در هضم غذا نیز مانند موسیقی عمل می کند و موجب سهولت عمل هضم و گوارش غذاست. نشانگر قدرت و شکوه عقل و علم بوده قدرتی ملایم کننده دارد. محرک قوای دماغی است و در معالجه امراض کبدی و سوء هاضمه فوق العاده مؤثر است.

رنگ قرمز:
دومین رنگ اصلی، قرمز است. این رنگ دارای کشش و قدرت زیادی است و به شدت می درخشد. رنگ مثبت،‌ متجاور و مهیج است، فشار خون را بالا می برد تنفس را کاهش می دهد. کشش عضلات را بیشتر کرده قدرت تحریک کنندگی شدیدی دارد. بنابراین برای افراد عصبی فوق العاده مضر است.
اگر کودک شما غذا نمی خورد یا چندان تمایل به خوردن غذا نشان نمی دهد از ظروفی به رنگ قرمز برای تحریک اشتهای آنها مدد بگیرید. مزه ی رنگ قرمز تند و شیرین است و نگاه طولانی به این رنگ عصبانیت را افزایش می دهد و در کودکان گریه را تشدید می کند. برای زمان کوتاهی جاذب و خوش آیند نیز است و پس از مدتی آزار و اذیت روانی به وجود می آورد و فرد را به رنگ آبی متمایل می کند. قرمز نماد آتش و جاودانگی، خلق و خوی تیز و آتشین و حیات و هستی بوده عامل مؤثر در سازندگی است و دارای وزنی سنگین، صدایی بلند و زاویه دار می باشد. رنگ قرمز عامل فوق العاده در کشاورزی و دامداری است زیرا عمل بلع را افزایش می دهد شیر گاوها را زیاد می کند نشانگر فعالیت و تحرکها،‌موفقیت و پیروزی است و محتوای عاطفی آن تمایل و اشتیاق و عشق است. رنگ قرمز در درمان اسهال و استفراغ و تنگی نفس فوق العاده مؤثر است و برای افراد دارای فشار خون بالا و عصبی مضر بوده، سردرد و گریه را نیز تشدید می کند.

رنگ آبی:
رنگی است صاف و روشن، همواره بی تحرک و ناشکیبا و در عین حال فعال، بردبار و صبور که بوری و سردی را می رساند. رنگ شیرین،‌ساکت «ت» امیدوار کننده و مقدس که دارای جایگاهی رفیع و نشانگر آسمان بلند و آبی است.
آبی مسکن اعصاب برای بیماران تبدار و مفید برای افراد کم خواب عصبی و وسواس است. آرامش درون به ضمیر باطن می آورد آرام بخش نبض و تنفس و مفید برای فشار خونهای بالاست در مداوای صفرا و برای افسردگی و کم خونی مفید است. رنگ آبی ترشح غدد لنفاوی را افزایش داده،‌تهوع و سرگیجه را زیاد می کند. دارای وزنی سبک زمانی کوتاه و مسافتی دور است. صدایی مانند نی دارد. مطلوب افراد چاق است. تا اعماق وجود نفوذ می کند. دارای جنبه های مختلف روحی است. نشانگر اعتماد، ایمان، عضق، استواری،‌ایثار، تسلیم، صداقت درستی، فداکاری، خونسردی، خلوص، قدرت، تحمل و مقاومت، وفاداری و فکری برتر و مافوق طبیعی است و از فراموشی می کاهد برای کنترل اعصاب فوق العاده مفید است.

نتیجه گیری
از روزگاران بسیار دور اطراف ما را رنگها احاطه نموده به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و تزئینی در اختیار افراد ثروتمند بود در حالی که بقیه ناچار بودند با پوشیدن پارچه

۷۰۰ تومان – خرید و دانلود
ادامه مطالب را بعد از دانلود در فایل مطالعه نمایید...
:: Information 74
این فایل از نظر فونت ، اندازه و ساختار کاملا استاندارد است و آماده چاپ می باشد.
نوع فایل: ورد | doc
حجم: 54 کیلوبایت
تعداد صفحه: 9
تاریخ بروزرسانی: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
راهنما : برای مشاهده راهنما اینجا را کلیک نمایید
:: Related Posts
:: Comments


نظرات بسته شده.